Sommerhusområderne Enebærvænget og Sommerland blev udstykket i starten af 1970'erne. Karakteristisk for udstykningen er skovbevoksningen og de store grunde - de fleste er omkring 3.000 m2, medens de største er helt op til 9.700 m2.

Terrænet kan opdeles i to hovedtyper: lavtliggende, gammel havbund mod øst og et kuperet, højtliggende klitlandskab mod vest. Bevoksningen i det østlige område nærmest Kattegat er domineret af birk, medens skovfyrren har været fremherskende i den vestlige del. Mange af fyrretræerne er plantede, hvilket man kan se derved, at træerne står på lige, parallel rækker. De fleste steder er fyrretræerne nu fældet og afløst af mere varieret, selvsået skovbevoksning, hvor især eg og bøg vinder frem.

Grundejerforeningen blev stiftet i foråret 1991. I årene forinden havde der flere gange været optræk til dannelsen af en forening, dog uden held. Men så skete der noget: i 1990 gik et byggeri i gang på et areal, som tidligere havde henligget som uudstykket strandeng, og flere grundejere var bekymret for, om dette kunne være starten på en større udstykning på strandengen. Det viste sig heldigvis, at der kun var tale om to grunde, Sommerland 32A og 32B, og at der ikke under den gældende lovgivning fandtes mulighed for yderligere udstykning.

Nu var der imidlertid kommet skred i foreningsarbejdet. En arbejdsgruppe udarbejdede et forslag til vedtægter og indkaldte til en stiftende generalforsamling, som blev afholdt i ’Jægerhuset’ den 11. maj 1991. Maren Herskind blev valgt som den første formand for bestyrelsen, og der blev fastsat et indskud på 300 kr.

Resten er historie, som man siger: Maren trak sig som formand efter et enkelt år, og formandsjobbet har siden været varetaget på skift af Egon Petersen, Mogens Sparrested og Keld Thøgersen. Det årlige kontingent blev i 1992 sat til 100 kr., hævet til 200 kr. året efter og til 400 kr. i 1996. Dette viste sig at være et passende niveau, og først i 2013 blev kontingentet øget til de nuværende 500 kr.

Den væsentligste opgave varetaget af grundejerforeningen gennem årene har været vedligeholdelsen af veje, stier og grøfter. Der er også udført et antal specifikke opgaver, hvoraf kan nævnes tilskødning af fællesarealet, etablering af skiltning og senest opstart af Natura 2000 projektet på strandengen. Derudover har bestyrelsen varetaget den løbende kontakt til kommunen, bl.a. i forbindelse med lokalplanen, kloakering og diverse partshøringer.

Et par gange er der ved generalforsamlingen blevet stillet forslag om sociale aktiviteter, såsom Sct. Hans bål, sommerfester og lignende. Dette er dog hver gang blevet nedstemt; måske fordi man typisk opholder sig i sit sommerhus for at nyde en fredelig stund, fri for hverdagens støj og jag.

Der har heller ikke været tradition for afholdelse af ”arbejdsdage”, som man ellers ofte ser i lignende foreninger. Først i forbindelse med Natura 2000 projektet, i begyndelsen af 2015, blev der med frivillig arbejdskraft foretaget rydning af skov på strandengen forud for etablering af fårehegn. Der var meget fin opbakning til dette arbejde, også selvom annoncering af det udelukkende foregik via e-mail, og derfor kun nåede ud til godt 1/3 af medlemmerne. Det lover godt for fremtiden!