Oversigt over regler og bestemmelser

Efter vedtagelse af en ny lokalplan for sommerhusområdet fandt den daværende bestyrelsesformand, Mogens Sparrested, at det ville være formålstjenligt at udarbejde en kortfattet oversigt over de vigtigste regler og bestemmelser, som gælder for grundejerforeningens område.

Oversigten kan ses HER.

Deklarationerne

I forbindelse med udstykningen blev der tinglyst deklarationer på de matrikler, hvorfra de enkelte sommerhusgrunde blev udstykket. Formålet med disse deklarationer var at regulere fremtidigt byggeri og anvendelsen af området i overensstemmelse med gældende lovgivning og ikke mindst fredningsnævnets krav til udstykningen.

Grundejerforeningens område er underlagt to sæt deklarationer, som dækker hver sit delområde; men som i øvrigt er stort set enslydende.

Deklarationerne kan ses HER og HER.

Lokalplanen

Sommerhusområderne på Als Odde er omfattet af Lokalplan 32/2009.

Lokalplanen blev udarbejdet "på baggrund af et ønske fra Mariagerfjord Kommune om at få et mere detaljeret og tidsvarende administrationsgrundlag for sommerhusområderne."

Det var især tendensen til opførelse af stadigt større fritidshuse, som bekymrede kommunen. Med det daværende lovgrundlag var en bebyggelsesgrad på 15 % tilladt, uden loft i øvrigt, hvilket i forening med de store grundstørrelser lovliggjorde opførelse af sommerhuse på flere hundrede m2. Dette ville være uforeneligt med kommunens ønske om "at bevare sommerhusområdets karakter med mindre bebyggelser med naturen som det fremherskende element".

Lokalplanen kan ses og dovnloades HER.